دربارۀ تبیین تاریخی ۱
نویسندگان
چکیده
تبیین پاسخ به پرسش از چرایی یک پدیده یا رویداد است ، همان گونه کهتوصیف پاسخ به پرسش از چگونگی آن است . الگوهای اصلی در تبیین علمی دوالگویِ قیاسی -قانون وار و استقرائی -آماری بوده اند. الگوهای دیگری نیز به عنوانمکمل یا جانشین این دو الگو معرفی شده اند که در بهترین حالت بهبود یافته ویا اصلاح شدۀ آن دو به شمار می آیند. جدانگری توضیح در علوم طبیعی براساس تبیین و علوم انسانی بر اساس فهم در هم نهاده ای از تبیین و فهم کهپوپر پیشنهاد می کند، برطرف شدنی است . عینیت مطلوب در تبیین علمی، وهمچنین تبیین تاریخی، نیز می تواند به کمک راه حل پوپر حفظ شود . این راهحل تعریف تازه ای از عینیت را براساس رهیافت نقدی پیش می نهد.
منابع مشابه
دربارۀ تبیین تاریخی 1
تبیین پاسخ به پرسش از چرایی یک پدیده یا رویداد است ، همان گونه کهتوصیف پاسخ به پرسش از چگونگی آن است . الگوهای اصلی در تبیین علمی دوالگویِ قیاسی -قانون وار و استقرائی -آماری بوده اند. الگوهای دیگری نیز به عنوانمکمل یا جانشین این دو الگو معرفی شده اند که در بهترین حالت بهبود یافته ویا اصلاح شدۀ آن دو به شمار می آیند. جدانگری توضیح در علوم طبیعی براساس تبیین و علوم انسانی بر اساس فهم در هم نهاده ا...
متن کاملدربارۀ تبیین تاریخی 1
تبیین پاسخ به پرسش از چرایی یک پدیده یا رویداد است ، همان گونه کهتوصیف پاسخ به پرسش از چگونگی آن است . الگوهای اصلی در تبیین علمی دوالگویِ قیاسی -قانون وار و استقرائی -آماری بوده اند. الگوهای دیگری نیز به عنوانمکمل یا جانشین این دو الگو معرفی شده اند که در بهترین حالت بهبود یافته ویا اصلاح شدۀ آن دو به شمار می آیند. جدانگری توضیح در علوم طبیعی براساس تبیین و علوم انسانی بر اساس فهم در هم نهاده ا...
متن کاملپیشینۀ تاریخی، توصیف و تبیین موضع ملاصدرا دربارۀ چیستی فلسفۀ اولی
الگوی علمشناسی موضوع محور ارسطویی- سینوی، فلسفۀ اولی را بحث از عوارض ذاتی «موجود بما هو موجود» دانسته و دو حوزۀ امور عامه و الهیات بالمعنی الأخص را ذیل آن علم واحد دستهبندی میکرد. با پیشرفت تاریخی علم کلام و غلبه یافتن رویکرد فلسفی در آن، مباحث دو حوزۀ مذکور از یکدیگر تفکیک شده و با لحاظکردن آنها به عنوان دو علم مستقل، به تدریج الگوهای متنوعی، یکی پس از دیگری و هریک با نقد الگوی پیشین، ب...
متن کاملتحلیلی دربارۀ تنوع قومی و هویت ایرانی از نظرگاه تاریخی
در کشور کهن سال ایران، به رغم پارهای تغییر و تحولات در طول تاریخ، همواره گروههای متفاوتی زندگی کردهاند که در چارچوب جغرافیایی آن، خود را ایرانی نامیدهاند. بکار بردن لفظ آریایی برای این مردم از سوی داریوش هخامنشی، قبایل امپراتوری را از دیگر قبایل متمایز ساخت، اما، توفیق حکومت هخامنشی در ایجاد واحد سیاسی یگانه متمرکز در تمامی سطوح اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، نمیتوانست پدید آورندۀ هویتی فراگیر ب...
متن کاملتحلیلی دربارۀ تنوع قومی و هویت ایرانی از نظرگاه تاریخی
در کشور کهن سال ایران، به رغم پارهای تغییر و تحولات در طول تاریخ، همواره گروههای متفاوتی زندگی کردهاند که در چارچوب جغرافیایی آن، خود را ایرانی نامیدهاند. بکار بردن لفظ آریایی برای این مردم از سوی داریوش هخامنشی، قبایل امپراتوری را از دیگر قبایل متمایز ساخت، اما، توفیق حکومت هخامنشی در ایجاد واحد سیاسی یگانه متمرکز در تمامی سطوح اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، نمیتوانست پدید آورندۀ هویتی فراگیر ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
تاریخ و تمدن اسلامیجلد ۳، شماره شماره ۱(پیاپی ۵ بهار و تابستان ۱۳۸۶)، صفحات ۱۱۵-۱۲۷
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023